ATK-PALVELU TEEMU HARJUN YLEISET
SOPIMUSEHDOT ASIAKKAILLE
ATK-PALVELU TEEMU HARJUN YLEISET SOPIMUSEHDOT
ASIAKKAILLE
Tutustu
huolellisesti ennen sopimuksen tekemistä ehtoihin ja käyttöohjeisiin. Ehdot ja
ohjeet ovat saatavilla yrityksestä, sen asiakaspalvelusta ja kotisivuilta.
Palvelua koskevia lisätietoja saa yritykseltä.
Tässä kansilehdessä kuvataan tiivistetysti
sopimusehtojen keskeisimpiä kohtia asiakkaan ja palvelun käyttäjän kannalta.
Sopimussuhteessa noudetaan aina varsinaisia sopimusehtoja eikä tällä
kansilehdellä ole oikeudellista sitovuutta.
Tarkasta
sopimuksesta, (esimerkiksi sopimustiivistelmästä tai tilausvahvistuksesta),
milloin sopimus tulee voimaan, ja onko se voimassa toistaiseksi vai määräajan.
Asiakkaana
vastaat käyttäjätunnuksesi ja palvelun käytöstä sekä maksuista, vaikka olisit
luovuttanut sen toiselle, ellei pakottavassa laissa, kuten holhouslaissa
esimerkiksi alaikäisten käyttäjien vastuun osalta, toisin säädetä. Käyttäjätunnusta
tai palvelua voidaan käyttää myös muiden maksullisten palveluiden tilaamiseen,
joten noudata niiden käytössä ja säilytyksessä korostettua huolellisuutta.
Suojaa käyttäjätunnuksesi tai palvelusi älykortti ja laitteesi henkilökohtaisella
tunnisteella (esim. PIN-koodi, suojakoodi, käyttäjätunnus, salasana), jos se on
teknisesti mahdollista. Vaihda älykortin ja päätelaitteen oletusarvoinen
tunniste, vaikka et käyttäisi käyttäjätunnusta, palvelua tai laitetta. Vaihda tunniste
myös heti, jos ulkopuolinen saa tietää sen. Jos älykortti tai laite katoaa tai
varastetaan, ota välittömästi yhteyttä yritykseen välttääksesi vastuun
mahdollisesta väärinkäytöksestä.
Palvelun käytön,
laitteiden sekä ohjelmistojen riittävä tietoturva on omalla vastuullasi, joten
suojaathan laitteesi ja ohjelmistosi tietoturvapalvelulla ja huolehdit sen
päivittämisestä. Omalla huolellisuudellasi vaikutat vastuu- ja
korvauskysymyksiin. Ohjeita ja opastusta on saatavilla yritykseltä.
Palvelimet
ovat monimutkaisia kokonaisuuksia, joten palvelun toiminnassa tai
käytettävyydessä voi olla viiveitä tai tilapäisiä katkoksia, vaikka siinä ei
olisikaan virhettä. Viiveet ja katkokset johtuvat monista eri tekijöistä, mutta
tyypillisesti ne johtuvat verkkojen kuormituksesta, niiden kunnosta, palvelimien
huollosta ja päätelaitteesta tai sen asetuksista. Jos palvelimissa on
viiveitä tai katkoksia, katso kohdasta 5.4, miten sinun tulee toimia
turvataksesi oikeutesi.
Palvelu ja sen
ominaisuudet tai sovellettavat ehdot voivat muuttua, sillä yrityksellä on
oikeus rajoitetusti tehdä niihin muutoksia sopimusehdoissa kerrotuilla
perusteilla. Jos muutos on vahingoksesi, sinulla on yleensä oikeus irtisanoa
sopimus tai palvelu päättymään kahden viikon kuluttua irtisanomisesta.
Voit ottaa
yhteyttä yrityksen asiakaspalveluun eri kanavien kautta, esimerkiksi
puhelimella, internetissä tai sähköisen asiointikanavan kautta. Yhteystiedot
löydät muun muassa sopimuksesta tai laskusta.
Yritys voi
luovuttaa sinulle sopimusasiakirjojen lisäksi muuta aineistoa. Käyttöoikeuden
päättyessä yritys voi pyytää sinua palauttamaan tai hävittämään tämän
aineiston.
1 MÄÄRITELMÄT JA SOVELTAMISALA ......................4
2 SOPIMUKSEN TEKEMINEN ..............................................4
2.1 Sopimus .........................................................................................4
2.2 Ennakkomaksu ja vakuus .......................................................4
2.3 Käyttöraja .....................................................................................4
3 PALVELUN TOIMITUS ..........................................................4
3.1 Toimitusaika .................................................................................4
3.2 Asiakkaan myötävaikutus ja
toimituksen edellytykset .......................................................4
3.3 Asiakkaan laitteet ja ohjelmistot .........................................5
3.4 Tunnisteet ja niiden muuttaminen .....................................5
4 PALVELUN KÄYTTÖ .............................................................5
4.1 Palvelun laatu ja ominaisuudet ............................................5
4.2 Asiakkaan vastuu palvelun käytöstä ja
suojaamisesta ..............................................................................5
4.3 Palvelimien oikeudeton käyttö ...............................6
4.4 Palvelun toiminnallisuuteen vaikuttavia
keskeisiä seikkoja .......................................................................6
4.5 Palvelimien tietoturva ....................................................6
4.5 Palvelun käyttö EU- ja ETA maissa, muissa maissa ja Suomen ja Venäjän raja-alueilla ..............................................6
4.7 Immateriaalioikeudet ...............................................................7
4.8 Vikailmoitukset ...........................................................................7
5 PALVELUN VIIVÄSTYS, VIRHE JA SEURAAMUKSET ......................................................................7
5.1
Palvelimien
viivästys ja asiakkaan oikeus vakio- ja vahingonkorvaukseen
...........................7
5.2 Palvelimien virhe, sen oikaisu, hinnanalennus
ja vakiohyvitys .............................................................................7
5.3
Vahingonkorvaus
ja toimet vahingon rajoittamiseksi 8
5.4 Viivästys- tai virheilmoituksen tekeminen ......................8
5.5 Ylivoimainen este .....................................................................8
5.6 Palvelimien rakennus- ja kunnossapitotyö ..............................8
6 PALVELUJEN KÄYTÖN RAJOITTAMINEN TAI SULKEMINEN ....................................................................8
7 MAKSUT ........................................................................................9
7.1 Hinnasto ja perittävät maksut ...............................................9
7.2 Maksut muutoksista, palvelun keskeyttämisestä ja uudelleen avaamisesta ...........................................................9
7.3 Laskutus ......................................................................................10
8 ASIAKASTIETOJEN KÄSITTELEMINEN ................10
8.1
Asiakas-,
välitys- ja sijaintitietojen käsitteleminen .............10
8.2 Yhteystietopalvelut ...............................................................10
8.3 Puhelinnumeron välittyminen ...........................................10
9 SOPIMUKSEN JA SAATAVIEN SIIRTÄMINEN ...10
10 MUUTOKSET JA PALVELUN
LOPETTAMINEN ................................................................10
10.1 Muutokset sopimusehtoihin, palveluihin ja
maksuihin ....................................................................................10
10.2 Palvelun tai sen ominaisuuden lopettaminen ...........11
11 SOPIMUKSEN PÄÄTTYMINEN ....................................11
11.1 Irtisanominen ............................................................................11
11.2 Purkaminen ..............................................................................11
11.3 Palautukset sopimuksen päättyessä ...............................11
12 ASIAKASSUHTEESEEN LIITTYVÄT ILMOITUKSET SEKÄ ASIAKKAAN
IRTISANOMISOIKEUS
MUUTOSTILANTEESSA................................................12
13 MUUT EHDOT ......................................................................12
14 ERIMIELISYYDET .................................................................12
15 EHTOJEN VOIMASSAOLO .........................................12
Tässä sopimuksessa tarkoitetaan:
Sopimuksella asiakkaan ja yrityksen tekemää sopimusta palvelusta.
Asiakkaalla henkilöä, joka tekee tai on tehnyt yrityksen
kanssa sopimuksen palvelun käytöstä ja hankkii palvelun pääasiassa muuhun
tarkoitukseen kuin harjoittamaansa elinkeinotoimintaa varten.
Käyttäjällä henkilöä, joka käyttää palvelua. Käyttäjä ei
välttämättä ole sopimuksen tekijä.
Palvelulla palvelimien palvelua tai muuta palvelua. Palvelimilla palvelimia,
internetyhteyspalvelua tai muuta yrityksen valikoimassa kulloinkin olevaa
palvelua, joka muodostuu kokonaan tai pääosin viestien siirtämisestä yrityksen
käyttämissä palvelimissa.
Muulla palvelulla sellaista yrityksen valikoimassa kulloinkin
olevaa palvelua, joka ei ole palvelin. Muita kuin palvelinta
ovat esimerkiksi lisäarvo-, esto-, saldorajoitus-, vastaaja-, puhelunsiirto-,
paikannus-, tallennus- tai tietoturvapalvelut, käyttötukipalvelut taikka
sisältöpalvelut, kuten maksutelevisio-, uutis-, ajankohtais- tai
viihdepalvelut. Näitä yleisiä sopimusehtoja sovelletaan yrityksen asiakkaalle
tarjoamiin palvelimiin sekä, ellei toisin ole sovittu, muihin
palveluihin. Näitä yleisiä sopimusehtoja sovelletaan myös yrityksen kanssa
samaan konserniin kuuluvan yhtiön asiakkaalle tarjoamiin palvelimiin
sekä, jos erikseen niin sovitaan, muihin palveluihin. Palveluun voi sisältyä
tai liittyä laitteita.
Ennen
palvelinsopimuksen tekemistä yrityksen on annettava asiakkaalle
säädetyt ennakkotiedot mm. palvelun keskeisistä ominaisuuksista, palvelun
hinnasta tai hinnan määräytymisen perusteista sekä yrityksen virhevastuusta.
Tiedot on annettava pysyvällä tavalla tai, jos se ei ole mahdollista, ne on
annettava asiakkaan saataville ladattavassa asiakirjassa.
Ennen
palvelinsopimuksen tekemistä yrityksen on annettava asiakkaalle myös
sopimustiivistelmä. Jos sopimustiivistelmää on teknisesti mahdotonta antaa
ennen sopimuksen tekemistä, kuten puhelinmyynnissä, se on annettava viipymättä
sopimuksen tekemisen jälkeen. Tällöin sopimus tulee voimaan vasta, kun asiakas
on sopimustiivistelmän saatuaan vahvistanut sopimuksen.
Palvelimia
koskeva sopimus on tehtävä kirjallisesti. Palvelimia koskeva sopimus
voidaan tehdä myös sähköisesti edellyttäen, että sopimuksen sisältöä ei voi yksipuolisesti
muuttaa, ja että sopimus säilyy osapuolten saatavilla. Muuta palvelua koskeva
sopimus on mahdollista tehdä muotovapaasti.
Palvelimia
koskevassa sopimuksessa tai tilausta koskevassa tilausvahvistuksessa todetaan,
milloin sopimus tulee voimaan. Muuta palvelua koskeva sopimus syntyy, kun yritys
on hyväksynyt asiakkaan tilauksen esimerkiksi avaamalla palvelun tai
ilmoittamalla hyväksyneensä asiakkaan tilauksen.
Yrityksellä on
sopimusta tehtäessä oikeus tarkistaa asiakkaan luottotiedot. Luottopäätös
voidaan antaa automaattisia järjestelmiä käyttäen. Tällaisessa tilanteessa
asiakkaalla on oikeus edellyttää, että asian käsittelee uudelleen luonnollinen
henkilö. Sopimuksen voimaantulo saattaa edellyttää ennakkomaksun tai vakuuden
maksamista. Tällöin yritys voi asettaa takarajan, johon mennessä vakuus on
asetettava tai ennakkomaksu maksettava.
Yrityksellä on
oikeus vaatia sopimuksen mukaisista maksuista kohtuullinen ennakkomaksu tai
vakuus sopimusta tehtäessä, jos siihen on ennakoitavissa olevasta
maksukyvyttömyydestä tai muusta siihen verrattavasta seikasta johtuva erityinen
syy. Tällainen on esimerkiksi perusteltu ennakoitavissa oleva maksuhaluttomuus
tai maksukyvyttömyys, jota tyypillisesti ennakoi luottohäiriömerkintä tai
epäonnistunut ulosmittausyritys sekä tilanne, jossa asiakkaalla on erääntyneitä
maksuja yritykselle tai jossa asiakkaan luottotietoja ei voida selvittää
tarpeeksi tai jos asiakas ei ilmoita osoitettaan.
Yrityksellä ei
ole velvollisuutta maksaa suoritetusta ennakko- tai vakuusmaksusta korkoa. Yrityksellä
on oikeus periä vakuudesta erääntynyt saatavansa viivästyskorkoineen ja
perimiskuluineen. Vakuus palautetaan, kun sen perusteet poistuvat. Vakuusmaksu
tai jäljellä oleva osa ennakkomaksusta palautetaan 10 arkipäivän kuluessa
sopimuksen päättymisestä edellyttäen, että asiakas on maksanut kaikki
sopimukseen perustuvat maksut sekä ilmoittanut tilinumeronsa ja muut
palauttamiseen tarvittavat tiedot. Jos asiakas ei sopimuksen päättyessä ole
maksanut kaikkia maksuja tai ilmoittanut kaikkia tietoja, palautetaan
vakuusmaksu tai jäljellä oleva osa ennakkomaksusta 10 arkipäivän kuluessa
näiden edellytysten täyttymisestä.
Yritys tai
asiakas voi asettaa kohtuullisen euromääräisen käyttörajan palvelimille yrityksen
palveluvalikoiman mukaisesti. Käyttörajan asettamisesta ei peritä maksua. Yrityksen
tulee ilmoittaa asiakkaalle ja käyttäjälle esimerkiksi tekstiviestillä tai
sähköpostilla ennen palvelun käyttörajan täyttymistä ja kun käyttöraja on
käytetty kokonaan ja antaa samalla ohjeet, miten käytön rajoittaminen on
estettävissä. Käyttörajan täytyttyä yritys rajoittaa palvelimien käyttöä.
Asiakas vastaa
kaikista käyttörajan ylittävistä maksuista siihen saakka, kunnes yritys
rajoittaa palvelimien käyttöä. Asiakas voi kuitenkin vapautua vastuusta
kohdan 4.3 (palvelimien oikeudeton käyttö) mukaisesti. Käyttörajaa
koskevat tarkemmat tiedot sisältyvät yrityksen palvelukohtaisiin ehtoihin.
Asiakas ja yritys
sopivat toimitusajan sopimusta tehtäessä. Yritys toimittaa palvelun viimeistään
sovittuna toimitusaikana. Asiakas on velvollinen maksamaan
palvelinsopimukseen perustuvat maksut siitä lukien, kun yhteys on
käytettävissä.
Yrityksellä on
velvollisuus antaa ohjeita asiakkaalle palvelun toimittamisen edellytyksistä.
Asiakkaalla on velvollisuus myötävaikuttaa palvelun toimittamiseen ja huolehtia
laitteiden ja muiden hänen vastuulleen kuuluvien seikkojen hankinnasta ja
asennuksesta sekä niihin liittyvistä töistä. Toimituksen edellytyksenä on, että
asiakas on huolehtinut muun muassa seuraavista seikoista:
•
esteettömän
pääsyn turvaamisesta tarvittaviin tiloihin,
•
riittävän
sähkö- ja sisäjohtoverkon saatavuudesta toimitusosoitteessa,
•
tarvittavien
tilojen ja laitteiden kunnosta ja niiden säännösten mukaisuudesta ja palvelun
toimittamisen mahdollisesti edellyttämistä luvista kustannuksineen.
Palvelu
katsotaan toimitetuksi, kun yritys on omalta osaltaan tehnyt palvelun
käyttöönottamiseksi tarpeelliset toimenpiteet.
Asiakas vastaa
laitteiden ja ohjelmistojen hankinnasta, asennuksesta ja käyttöönotosta sekä
niiden tietoturvasta, suojaamisesta ja päivittämisestä. Asiakas vastaa myös
kiinteistön sisäjohtoverkosta ja siihen liittyvistä töistä sekä lisäturva- ja
suojausjärjestelmien hankinnasta laitteilleen ja ohjelmistoilleen, ellei toisin
ole sovittu. Asiakas vastaa siitä, että muut kuin yrityksen vastuulla olevat
laitteet sekä ohjelmat ovat säädösten ja annettujen vaatimusten, kuten
CE-merkintään oikeuttavan vaatimusten, mukaisia.
Yrityksellä on
oikeus päättää asiakkaan käyttöön tulevista tunnisteista, kuten
käyttäjätunnuksista, osoitteista, numeroista ja muista vastaavista
tunnisteista. Asiakkaalla on kuitenkin oikeus saada puhelinnumeronsa
siirretyksi toiselle yritykselle sähköisen viestinnän palveluista annetun lain
mukaisesti.
Yrityksellä on
oikeus muuttaa asiakkaalle annettuja tunnisteita, jos lainsäädäntö,
viranomaismääräykset tai palvelimista, asiakkaasta, palvelun toimittamisesta
tai tietoturvasta johtuvat taikka muut vastaavat syyt sitä edellyttävät. Yritys
ilmoittaa tunnisteiden muutoksista pääsääntöisesti viimeistään kaksi (2)
kuukautta ennen muutoksen voimaantuloa, ellei kysymys ole tietoturvasta
johtuvasta muutoksesta, joka edellyttää välittömiä toimenpiteitä.
Yrityksellä on
oikeus antaa tunnisteet kolmannen tahon käyttöön, jos ne eivät ole olleet
asiakkaan omassa käytössä kuuteen (6) kuukauteen. Asiakkaalla ei ole oikeutta
tunnisteisiin sopimuksen päätyttyä.
Yritys
määrittelee tarjoamansa palvelun keskeisen laadun ja ominaisuudet yrityksen
palvelukohtaisissa ehdoissa tai muussa asiakkaalle sopimuksen osana
annettavassa asiakirjassa, kuten sopimustiivistelmässä.
Yritys ei vastaa
palvelun kautta tai sen avulla hankitusta aineistosta, sen toimivuudesta tai
saatavuudesta tai asiakkaan oikeudesta käyttää aineistoa, ellei se ole yrityksen
tarjoamaa. Asiakkaan oikeudesta pidättyä maksusta ja muista asiakkaan oikeuksista
kerrotaan kohdassa 7.1.
Asiakkaalla on oikeus käyttää yrityksen
palveluita sopimuksessa ja käyttöohjeissa kerrotulla tavalla. Käytön tulee olla
pääasiassa kuluttajakäyttöä, joten palvelua ei saa hyödyntää pääasiallisesti
asiakkaan oman palvelun, tuotteen tai elinkeinotoiminnan osana. Asiakkaalla ei
ole oikeutta ilman yrityksen suostumusta muuttaa, korjata tai huoltaa palvelua
tai käyttäjätunnusta. Asiakkaalla ei ole oikeutta jälleenmyydä palvelua tai sen osia.
Jos asiakas
luovuttaa palvelun kolmannen osapuolen käyttöön, asiakas itse vastaa edelleen
palvelun käytöstä, sopimusehtojen velvoitteista ja maksuista, ellei
pakottavassa laissa, kuten holhouslaissa esimerkiksi alaikäisten käyttäjien vastuun
osalta, toisin säädetä.
Asiakkaan tulee
noudattaa käyttäjätunnuksen ja palvelun säilytyksessä, suojaamisessa ja käytössä
huolellisuutta, koska käyttäjätunnusta ja palveluita voidaan käyttää erilaisiin
toimintoihin, kuten digitaalisen sisällön tai tavaroiden ostamiseen. Asiakkaan
tulee aina huolehtia siitä, että käyttäjätunnuksen tai palvelun älykortit (esim. SIM-
tai ohjelmakortti tai sähköinen SIM eli ns. eSim) ja
laitteet on suojattu tunnisteilla (esim. PIN-koodi, suojakoodi, käyttäjätunnus,
salasana) ja että nämä henkilökohtaiset tunnisteet säilytetään erillään
älykorteista ja laitteista ja siten, etteivät ne joudu ulkopuolisen haltuun tai
tietoon. Asiakkaan tulee vaihtaa älykortin ja laitteen oletusarvoinen tunniste,
vaikka hän ei käyttäisi käyttäjätunnusta, palvelua tai laitetta. Älykorttia ja sen
tunnistetta tai laitetta ja sen tunnistetta ei saa säilyttää samassa paikassa
esimerkiksi lompakossa, laukussa tai laatikossa, ja niiden tallellaoloa
on seurattava huolellisesti. Jos ulkopuolinen saa tietää tunnisteen, tulee se
vaihtaa heti. Jos älykortti tai laite katoaa tai varastetaan, asiakkaan tulee
välittömästi ottaa yhteyttä yrityksen asiakaspalveluun.
Asiakkaan on
huolehdittava palvelun käytön, laitteiden ja ohjelmistojen riittävästä
tietoturvasta ja lisäksi tarvittaessa palvelimiensa käytöstä esto-,
käyttöraja- ja saldorajoituspalveluilla. Tietoturvaa koskevia
suojaustoimenpiteitä ovat muun muassa virustorjunta- ja palomuuriohjelmiston
hankinta ja päivittäminen, käyttöjärjestelmän ja ohjelmistojen päivittäminen
sekä muut vastaavat tarpeelliset toimet. Asiakas käyttää palvelua omalla
vastuullaan. Yritys kuitenkin antaa perustietoa ja opastusta palveluunsa
liittyvästä tietoturvasta.
Palvelua tulee
käyttää siten, että siitä ei aiheudu haittaa tai häiriötä palvelimille tai
-palvelulle, yleisen palvelimien toimivuudelle, muille palvelimien käyttäjille
tai kolmansille tahoille. Asiakkaan on kytkettävä välittömästi irti palvelimien
verkon tai palvelun toimintaa häiritsevät laitteet tai ohjelmistot. Jos asiakas
tahallisesti tai yrityksen huomautuksesta huolimatta käyttää viallisia tai
häiriötä aiheuttavia laitteita tai ohjelmistoja, hän vastaa yritykselle tai
kolmannelle osapuolelle syntyneistä vahingoista sekä vikojen etsimisestä
aiheutuneista kustannuksista. Häiriö- tai haittatilanteissa yrityksellä on
oikeus kytkeä laitteet tai ohjelmistot irti palvelimista asiakasta kuulematta. Yritys
voi rajoittaa internetliikennettä, jos se on tarpeen lainsäädännön,
tuomioistuimen tai viranomaisen päätöksen noudattamiseksi; palvelimien ja
päätelaitteiden tietoturvan säilyttämiseksi; taikka palvelimien ruuhkautumisen
estämiseksi tai jo toteutuneen ruuhkan lieventämiseksi, jos ruuhkautuminen on
poikkeuksellista tai väliaikaista.
Asiakas vastaa
siitä, että hänen tilaamansa, hankkimansa tai toimittamansa aineisto tai
palvelun käyttö ei aiheuta häiriötä palvelimille, palvelulle tai toisille
käyttäjille, ei vaaranna tietoturvaa tai käytettävyyttä, eikä loukkaa yrityksen
tai muiden oikeuksia, hyvää tapaa tai lain ja viranomaisten määräyksiä. Yrityksellä
on oikeus estää palvelun käyttö tai sulkea asiakkaan palvelu, jos yritys,
viranomainen tai kolmas osapuoli osoittaa, että asiakas on hankkinut,
toimittanut tai välittänyt palvelun avulla tai sen kautta edellä kuvatun kaltaista,
haitallista aineistoa jollekin, tai sitä on palvelun avulla muutoin asetettu
saataville tai palvelua on kehotuksesta huolimatta käytetty näiden ehtojen
vastaisesti. Lisäksi yrityksellä on oikeus ryhtyä muihin välttämättömiin
toimiin ja vaatia asiakkaalta korvausta sopimusrikkomuksesta aiheutuneesta
vahingosta. Yritys ilmoittaa toimenpiteistä tarkoituksenmukaisella tavalla.
Päätelaitteeseen,
kuten matkapuhelimeen tai tablettiin, voi ladata tai siinä voi olla valmiiksi
asennettuna ohjelmia ja sovelluksia, esimerkiksi sähköpostiohjelma, pelejä tai
kartta-, musiikki- tai uutispalveluja. Tällaiset ohjelmat ja sovellukset voivat
suorittaa tiedonsiirtoa edellyttäviä automaattisia päivityksiä tai muita
tehtäviä myös taustalla ilman, että asiakas aktiivisesti käyttäisi palvelua
juuri sillä hetkellä. Asiakas vastaa näistä aiheutuneista kustannuksista.
Asiakas voi estää ylimääräiset kustannukset estämällä päivitykset ja
taustatehtävät. Yleensä nämä päivitykset ja taustatehtävät ja niistä
mahdollisesti aiheutuvat kustannukset voi estää päätelaitteen asetusvalikosta,
mutta tarkempien tietojen saamiseksi asiakkaan tulee tutustua päätelaitteen
käyttöohjeeseen. Lisäksi asiakkaan tulee tutustua ohjelmien ja sovellusten
ohjeisiin ja ehtoihin.
Palvelimien
oikeudettomalla käytöllä tarkoitetaan tilannetta, jossa kolmas henkilö käyttää
asiakkaan palvelimia tai niiden avulla muuta palvelua ilman asiakkaan
suostumusta. Asiakas vastaa oikeudettomasta käytöstä vain, jos se on johtunut
asiakkaan huolimattomuudesta, joka ei ole lievää. Asiakas ei vastaa
palivemien oikeudettomasta käytöstä sen jälkeen, kun yritys on
vastaanottanut asiakkaan tekemän laitteen katoamisilmoituksen tai ilmoituksen
oikeudettomasta käytöstä. Välttääkseen vastuunsa oikeudettomasta käytöstä
aiheutuvista maksuista asiakkaan tulee tehdä välittömästi ilmoitus puhelimitse yrityksen
tätä tarkoitusta varten tarjoamaan puhelinnumeroon tai muuta yrityksen tätä
tarkoitusta varten tarjoamaa kanavaa käyttäen. Yrityksellä on velvollisuus
sulkea palvelin tai estää päätelaitteen käyttö välittömästi ilmoituksen
vastaanotettuaan.
Yritys voi
pyytää asiakasta toimittamaan esimerkiksi rikosilmoituksen tai
esitutkintapöytäkirjan arvioidakseen asiakkaan huolellisuusastetta.
Jos
päätelaitetta on käytetty maksupalvelulain mukaiseen maksutapahtumaan,
asiakkaan vastuuseen oikeudettomasta käytöstä sovelletaan, mitä
maksupalvelulaissa säädetään.
4.4 Palvelun toiminnallisuuteen
vaikuttavia keskeisiä seikkoja
Palveluiden
toiminnallisuudessa voi radiotekniikan, tiedonsiirron ja yleisten palvelimien
ominaispiirteiden vuoksi esiintyä katvealueita ja paikallista tai tilapäistä
liikenteen katkeamista tai hidastumista. Palveluiden toimivuuteen vaikuttavat
esimerkiksi asiakkaan käyttämä päätelaite ja sen kunto, kulloisetkin
ilmasto-olosuhteet, maaston muodot, rakennukset ja käytetyt rakenteet sekä
huoltotyöt. Palveluissa ja niihin liittyvissä ohjelmistoissa voi esiintyä
vähäisiä teknisiä puutteita, jotka eivät olennaisesti vaikuta palveluiden tai
ohjelmistojen käyttämiseen. Mainituista syistä yritys ei voi taata palveluiden
keskeytyksetöntä toimivuutta kaikkialla palvelimien kattavuusalueella (ks.
palvelimien virhe kohta 5.2).
Yrityksellä on
oikeus päättää verkkonsa alueellisesta kattavuudesta sekä sen ominaisuuksista. Palvelimien
alueellinen kattavuus voi osaksi riippua verkkojen kuormitusasteista, eikä
kattavuus ole aina staattinen. Yritys voi optimoida palvelimien osia ja
toimintoja verkkoliikenteen, palveluiden toimivuuden, tietoturvan tai
käytettävyyden turvaamiseksi. Yrityksellä on oikeus muokata tietoliikennettä,
kun se on välttämätöntä verkkoyhteyden ylikuormittumisen välttämiseksi. Tämä
saattaa vaikuttaa tarjottavien palveluiden laatuun. Lisäksi yrityksellä on
oikeus hallinnoida liikennettä palvelimissaan, tilapäisesti keskeyttää palvelun
käyttö tai sulkea käyttäjätunnus ja toteuttaa muitakin välttämättömiä toimenpiteitä,
jos se on tarpeen palvelimien, palveluiden toimivuuden, tietoturvan tai
käytettävyyden turvaamiseksi. Pysyvistä palvelun käyttöön vaikuttavista
muokkaustoimenpiteistä kerrotaan palvelukohtaisissa ehdoissa.
Yritys vastaa palvelimiensa
tietoturvasta ja tarjoamistaan tietoturvapalveluista. Yritys ei vastaa
julkisessa internetverkossa mahdollisesti ilmenevistä häiriöistä tai muista yrityksestä
riippumattomista, palvelun käyttöä haittaavista tekijöistä.
Yritys voi
ryhtyä toimiin tietoturvasta huolehtimiseksi, jos toimet ovat välttämättömiä,
kuten palvelimien tai palvelujen tietoturvalle haittaa aiheuttavien häiriöiden
estämiseksi. Toimista säädetään tarkemmin laissa. Tällaisia toimia ovat
esimerkiksi viestien välittämisen ja vastaanottamisen estäminen tai tietoturvaa
vaarantavien haittaohjelmien poistaminen viesteistä. Yritys mitoittaa
toimenpiteet torjuttavan häiriön vakavuuden mukaan ja lopettaa ne heti, kun
niiden toteuttamiselle ei ole perustetta.
Yritys pyrkii tiedottamaan
tietoturvauhista, keinoista suojautua niitä vastaan, toimenpiteistä ja niiden
vaikutuksista kotisivuillaan tai muulla tarkoituksenmukaisella tavalla.
4.6 Palvelun käyttö EU- ja ETA maissa,
muissa maissa ja Suomen ja Venäjän raja-alueilla
Asiakkaan
matkustaessa tilapäisesti EU- tai ETA-maissa puheluista (matka- ja
lankapuhelimiin), tekstiviesteistä ja datapalveluista peritään sama hinta,
jonka asiakas maksaa Suomessa, tai pieni lisämaksu, jolle on säännelty
enimmäismäärä. Sama koskee myös puheluiden ja tekstiviestien vastaanottoa.
Yritys ei vastaa
kotimaan palvelun käytön rajoitusten toimimisesta ulkomailla tai
vaikutusmahdollisuuksiensa ulkopuolella olevista palvelun käytön rajoituksista.
Tarkempia tietoja on saatavilla yrityksen kotisivuilta tai asiakaspalvelusta.
Yrityksen
palveluihin ja tuotteisiin liittyvät immateriaalioikeudet kuuluvat yritykselle
tai kolmannelle taholle. Yritys myöntää asiakkaalle rajoitetun käyttöoikeuden
sopimuksen voimassaoloajaksi sopimuksen mukaiseen palveluun sekä sopimuksen
perusteella toimitettujen ohjelmistojen konekielisiin versioihin ja
asiakirjoihin. Palvelua ja sen yhteydessä käyttöoikeuksin luovutettuja
laitteistoja, ohjelmistoja, asiakirjoja ja muuta aineistoa on käytettävä yrityksen
tai kolmannen tahon, kuten ohjelmiston omistajan, antamien ohjeiden mukaisesti
ja vain sovittuun tarkoitukseen.
Käyttöoikeuden
päättyessä yritys voi pyytää asiakasta palauttamaan tai hävittämään tämän muun
aineiston ohjekirjat, muut asiakirjat tai ohjelmistot.
Yritys
vastaanottaa vikailmoituksia asiakaspalvelussa tai erillisessä
vikailmoitusnumerossa, joka on saatavilla muun muassa kotisivuilta ja
asiakaspalvelusta. Yritys huolehtii vikatapausten korjaamisesta työajan
puitteissa.
5 PALVELUN VIIVÄSTYS, VIRHE JA SEURAAMUKSET
5.1 Palvelimien viivästys ja
asiakkaan oikeus vakio- ja vahingonkorvaukseen
Palvelimien
toimitus on viivästynyt, jos palvelua ei ole toimitettu sovittuna ajankohtana,
eikä tämä johdu asiakkaasta tai hänen vastuullaan olevasta seikasta.
Asiakas on
velvollinen maksamaan palvelinsopimukseen perustuvat maksut vasta siitä
lukien, kun yhteys on käytettävissä. Palvelun kytkemisen jälkeen asiakkaalla on
oikeus pidättyä maksamasta sellaista osaa maksusta, joka on tarpeen
viivästykseen perustuvan vakiokorvauksen ja vahingonkorvauksen vakuudeksi.
Palvelimien
viivästystilanteessa asiakkaalla on sähköisen viestinnän palveluista säädetyn
lain mukaisesti oikeus vakiokorvaukseen, joka on vähintään 20 euroa kultakin
alkavalta viivästysviikolta, kuitenkin enintään 160 euroa. Asiakkaalla ei ole
oikeutta vakiokorvaukseen, jos yritys tai yrityksen käyttämä sopijakumppani
osoittaa viivästyksen johtuneen sen vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella
olevasta esteestä, jota sen ei kohtuudella voida edellyttää ottaneen huomioon
sopimusta tehtäessä, ja jonka seurauksia se ei ole kohtuudella voinut välttää
tai voittaa. Tällaisia ovat esimerkiksi ylivoimainen este taikka asiakkaan
toiminnasta, laiminlyönnistä, päätelaitteen tai sisäverkon puutteellisuudesta
johtuva viivästys. Viivästyksen aiheuttamasta vahingosta asiakkaalla on oikeus
saada vahingonkorvausta vain siltä osin kuin vahinko ylittää vakiokorvauksen
määrän.
5.2 Palvelimien virhe, sen oikaisu,
hinnanalennus ja vakiohyvitys
Palvelimissa
on virhe, jos sen laatu tai toimitustapa ei vastaa sovittua. Virhetilanteessa
asiakkaalla on ensisijaisesti oikeus vaatia oikaisua, toissijaisesti hinnanalennusta
tai palvelun keskeytystilanteessa vakiohyvitystä ja näiden lisäksi
vahingonkorvausta.
Virheenä ei
pidetä esimerkiksi
•
sellaisia
puutteita palvelimissa, jotka johtuvat asiakkaan tai muun
palvelimia käyttäneen henkilön toiminnasta tai laiminlyönnistä taikka
asiakkaan tai palvelua käyttäneen henkilön vastuulle kuuluvasta seikasta,
•
sellaisia
puutteita palvelimissa, jotka johtuvat päätelaitteen tai sisäjohtoverkon
puutteellisesta toimintakunnosta,
•
sellaista
keskeytystä, joka ei ole yhtäjaksoinen tai toistuva ja jota voidaan pitää
keskeytyksen syy ja olosuhteet huomioon ottaen vähäisenä (kuten satunnaiset ja
lyhytaikaiset käyttökatkokset) tai
•
palvelimien
rakennus ja kunnossapitotöistä aiheutuneita tilapäisiä keskeytyksiä (ks. kohta
5.6).
Palvelimille
ei voida taata keskeytyksetöntä toimivuutta, sillä näiden palveluiden
luonteeseen kuuluvat ajoittain ilmenevät tilapäiset katkokset ja häiriöt.
Palvelimet eivät ole virheellisiä, jos se keskeytyksistä huolimatta toimii
kuten vastaava palvelin yleensäkin. Palvelimien
toiminnallisuudessa voi esiintyä katvealueita ja paikallista tai tilapäistä
tietoliikenteen katkeamista tai hidastumista, joka voi johtua esimerkiksi
radiotekniikasta, tiedonsiirrosta, palvelimien ominaispiirteistä,
kuormituksesta tai haittaliikenteestä. Viestien välittäminen ja tietoliikenteen
suodatus tai rajoittaminen voi tilapäisesti epäonnistua.
Palveluissa ja
niihin liittyvissä ohjelmistoissa voi esiintyä vähäisiä teknisiä puutteita,
jotka eivät olennaisesti vaikuta palveluiden tai ohjelmistojen käyttämiseen.
Myös internet saattaa aiheuttaa palveluiden ja laitteiden toimivuudessa
puutteita. Yritys ei voi taata, että kaikki asiakkaan päätelaitteen sisältämät
ominaisuudet ovat käytettävissä yrityksen palvelimissa.
Asiakkaalla on
ensisijaisesti oikeus vaatia yritykseltä virheen oikaisua tai uutta suoritusta.
Yritys ei kuitenkaan ole velvollinen oikaisemaan virhettä, jos oikaisusta
aiheutuisi sille kohtuuttomia kustannuksia tai kohtuutonta haittaa.
Kohtuuttomuusarvioinnissa huomioidaan virheen merkitys ja sopimuksen mukaisen
suorituksen arvo sekä se, voidaanko oikaisu suorittaa muulla tavalla
aiheuttamatta asiakkaalle kohtuutonta haittaa.
Yrityksellä on
oikeus oikaista virhe omalla kustannuksellaan. Asiakas saa kieltäytyä virheen
oikaisusta, jos siitä aiheutuisi hänelle olennaista haittaa. Virheen oikaisusta
voi kieltäytyä myös, jos on vaaraa siitä, että asiakkaalle aiheutuvat
kustannukset jäävät korvaamatta, tai jos kieltäytymiseen on muu erityinen syy.
Asiakkaalla on
oikeus virhettä vastaavaan hinnanalennuksen, jos virheen korjaaminen tai uusi
suoritus ei tule kysymykseen tai niitä ei suoriteta kohtuullisessa ajassa
asiakkaan tekemästä virheilmoituksesta. Jos palvelimet ovat keskeytyneett
virheen vuoksi, asiakkaalla on sähköisen viestinnän palveluista säädetyn lain
mukaisesti oikeus vakiohyvitykseen, joka on vähintään 20 euroa kultakin
alkavalta keskeytysviikolta, kuitenkin enintään 160 euroa. Jos asiakkaalle
maksetaan vakiohyvitys, hänellä ei ole oikeutta hinnanalennukseen saman
keskeytyksen perusteella. Oikeutta vakiohyvitykseen ei ole, jos yritys osoittaa
keskeytyksen johtuneen sen vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olevasta
esteestä, jota sen ei kohtuudella voida edellyttää ottaneen huomioon sopimusta
tehtäessä ja jonka seurauksia se ei ole kohtuudella voinut välttää tai voittaa.
Tällainen este voi olla esimerkiksi kolmannen tahon aiheuttama kaapelivika tai
myrskytuho. Tällöin asiakkaalla on kuitenkin oikeus keskeytystä vastaavaan
hinnanalennukseen.
Yritys korvaa
asiakkaalle palvelun viivästymisestä tai virheestä aiheutuneet välittömät
vahingot. Välillisistä vahingoista, kuten käyttöhyödyn olennaisesta
menetyksestä tai ansion menetyksestä, korvataan vain ne menetykset, jotka
johtuvat yrityksen huolimattomuudesta sopimuksen täyttämisessä. Asiakkaan on
esitettävä näyttö aiheutuneesta vahingosta.
Yritys ei vastaa
asiakkaalle aiheutuneesta välillisestä vahingosta toimissa, joita ei ole tehty
yksityiskäytössä, eikä myöskään vahingoista, jotka johtuvat asiakkaan tai
palvelua käyttäneen omista toimenpiteistä. Korvausta ei makseta yksinomaan
vahinkotapahtumasta aiheutuneesta vaivannäöstä kuten oman ajan käytöstä.
Asiakkaan on
vahingon sattuessa tai uhatessa ryhdyttävä sellaisiin toimiin vahingon torjumiseksi
tai rajoittamiseksi, joita häneltä voidaan kohtuudella edellyttää. Jos asiakas
ei ryhdy kohtuullisiin toimiin vahingon torjumiseksi tai rajoittamiseksi, hän
kärsii vastaavan osan vahingosta, joka on aiheutunut hänen vastuullaan olevista
toimista.
Yritys ei vastaa
muiden yritysten tai palvelujen tuottajien toiminnasta tai näiden aiheuttamista
vahingoista, ellei kyse ole yrityksen alihankkijasta tai yritys ole muutoin
sitoutunut vastuuseen esimerkiksi sopijakumppaneiden osalta. Asiakkaan
oikeudesta pidättyä maksusta ja muista asiakkaan oikeuksista kerrotaan kohdassa
7.1.
5.4 Viivästys- tai virheilmoituksen tekeminen
Vedotakseen virheeseen asiakkaan on
ilmoitettava siitä yritykselle kohtuullisessa ajassa virheen havaitsemisesta
tai siitä, kun se olisi pitänyt havaita. Viivästymiseen asiakkaan tulee vedota
kohtuullisessa ajassa palvelun toimittamisen jälkeen. Asiakas saa vedota
viivästykseen tai virheeseen myös myöhemmin, jos yritys on menetellyt törkeän
huolimattomasti, kunnianvastaisesti tai arvottomasti tai jos palvelimet
eivät vastaa laissa tai Liikenne- ja viestintäviraston määräyksessä asetettuja
vaatimuksia.
Yritys ei vastaa
sopimus- tai korvausvelvoitteestaan siltä osin kuin sopimuksen noudattamista
estää tai viivästyttää ylivoimainen este. Ylivoimaisella esteellä tarkoitetaan
seikkaa, jota yritys ei voinut ottaa lukuun sopimusta tehtäessä ja joka on yrityksestä
riippumaton. Tällainen seikka voi olla esimerkiksi poikkeuksellisista sääolosuhteista
johtuvat palvelimien korjaus- ja rakennustyöt, kansallinen poikkeustila,
työselkkaus, tulipalo, luonnonmullistus, energiajakelun keskeytys,
maksuliikenteen keskeytys, lainsäännös tai viranomaismääräys tai -päätös,
ulkopuolisen aiheuttama kaivuu-, laite- tai vastaava vahinko sekä edellä
mainituista seikoista johtuvat sopijakumppanin toimitusvirheet. Jos sopimuksen
täyttäminen estyy tai viivästyy ylivoimaisen esteen vuoksi, velvoitteen
täyttämisaikaa jatketaan sen verran kuin olosuhteet huomioon ottaen on
pidettävä kohtuullisena. Tällöin asiakkaalla voi kuitenkin olla oikeus
keskeytystä vastaavaan hinnanalennukseen (ks. kohta 5.2).
Asiakas ei
vastaa sopimusvelvoitteidensa täyttämisestä ylivoimaisen esteen tapauksissa
siltä osin kuin sopimuksen noudattamista estää tai viivästyttää ylivoimainen
este, joita ovat esimerkiksi kansallinen poikkeustila, tulipalo,
luonnonmullistus, maksuliikenteen keskeytys ja viranomaismääräys tai -päätös.
Yritys saa
tilapäisesti ilman asiakkaan suostumusta keskeyttää palveluiden tarjonnan tai
rajoittaa niiden käyttöä, jos toimenpide on välttämätön palvelimien
rakentamisen, kunnossapitotöiden tai tietoturvan vuoksi. Tällaisia
toimenpiteitä ovat esimerkiksi palvelimien laajennustyöt, palvelimien
kunnossapito ja palveluoperaattorijärjestelmien huoltotyöt. Yritys tekee
keskeytyksen asiakasta mahdollisimman vähän haittaavalla tavalla ja
mahdollisimman vähän haittaavana ajankohtana sekä tiedottaa asiakkaalle
keskeytyksestä tehokkaasti etukäteen. Tällainen keskeytys ei ole virhe
palvelimien toimituksessa, jos keskeytys kestää enintään 24 tuntia
kalenterikuukaudessa.
6 PALVELUJEN KÄYTÖN RAJOITTAMINEN TAI SULKEMINEN
Käyttäjätunnuksen
sulkemisella tarkoitetaan käyttäjätunnuksen kautta saatavien kaikkien palveluiden
estämistä. Käyttäjätunnuksen käytön rajoittamisella tarkoitetaan käyttäjätunnuksen kautta
saatavan yhden tai useamman palvelun käytön estämistä. Käyttäjätunnuksen käyttöä
voidaan rajoittaa esimerkiksi siten, että asiakas voi vastaanottaa sähköpostiviestejä, mutta
ei voi lähettää sähköpostiviestejä.
Asiakkaalla on oikeus pyytää käyttäjätunnuksen käytön rajoittamista
(esimerkiksi
tilaamalla saldorajoitus- tai estopalveluja) tai palvelun sulkemista yrityksen
palveluvalikoiman ja/tai hinnastojen mukaisesti. Jos asiakas on antanut
palvelun toisen käyttöön, yritys voi lisäksi tiedottaa aiotusta rajoituksesta
tai sulkemisesta suoraan myös palvelun käyttäjälle. Yrityksellä on oikeus periä
hinnaston mukainen maksu käyttäjätunnuksen uudelleen avaamisesta.
Yrityksellä on velvollisuus pyynnöstä sulkea palvelimet tai
estää sen käyttö, jos asiakas, käyttäjätunnuksen käyttäjä, poliisi, vakuutusyhtiö tai
toinen yritys ilmoittaa, että päätelaite, liittymäkortti tai palvelun käyttöön
oikeuttava tunnus on varastettu, kadonnut tai sitä on oikeudettomasti käytetty
taikka se on oikeudettomasti toisen hallussa.
Yritys voi
sulkea käyttäjätunnuksen tai palvelun taikka rajoittaa niiden käyttöä, jos
1. asiakas ei ole maksanut kyseisen käyttäjätunnuksen
erääntynyttä maksua kahden (2) viikon kuluessa maksukehotuksen lähettämisestä,
2. asiakas ei ole maksanut muun palvelun
erääntyneitä maksuja kahden (2) viikon kuluessa maksukehotuksen lähettämisestä;
tällöin käyttäjätunnusta ei suljeta, mutta näiden palvelujen käyttö estetään tai
rajoitetaan,
3. asiakas on ylittänyt asetetun käyttörajan;
tällöin käyttäjätunnusta ei suljeta, mutta sen käyttöä voidaan rajoittaa,
4. se on tarpeen väärinkäytösten tai
vahinkojen estämiseksi; tällöin käyttäjätunnusta ei suljeta, mutta muiden palvelujen
käyttö estetään tai sitä rajoitetaan,
5. asiakas ei toimita sopimuksen solmimisen
yhteydessä vaadittua ennakkomaksua tai vakuutta,
6. tuomioistuin, poliisi tai muu
toimivaltainen viranomainen tätä vaatii,
7. aasiakas on asetettu konkurssiin tai viranomainen
on todennut asiakkaan muutoin maksukyvyttömäksi, eikä asiakas aseta vaadittua
kohtuullista vakuutta,
8. asiakas on asetettu syytteeseen käyttäjätunnusta
hyväksi käyttäen tehdystä tietoliikenteen häiritsemisestä tai
9. asiakas ei kehotuksesta huolimatta noudata
muita kuin maksuja koskevia sopimusehtoja.
Yrityksellä on
edellä mainituilla perusteilla oikeus estää toisen yrityksen pyynnöstä tämän
palvelmien käyttäminen käyttäjätunnuksella, jos toinen yritys käyttää yrityksen
käyttäjätunnusta palvelimien tarjoamiseen tai laskuttaa palvelujaan yrityksen
kautta ja estoa pyytänyt yritys ei voi itse estää palvelimiensa
käyttämistä.
Lisäksi yrityksellä
on oikeus olla yhdistämättä puheluita tai muutoin estää sellaisten
palvelimien tai muun palvelun käyttö, jonka ilmeisenä tarkoituksena on
oikeudettoman taloudellisen hyödyn tavoittelu ja josta muodostuu asiakkaalle
maksuja.
Yrityksellä on
oikeus rajoittaa asiakkaan palvelua myös laatuvaatimusten täyttämiseksi,
tietoturvasta huolehtimiseksi ja häiriön korjaamiseksi sähköisen viestinnän
palveluista annetussa laissa säädetyllä tai tähän rinnastettavalla muulla
säädetyllä tavalla.
Yritys ei sulje
tai rajoita palvelmien käyttöä maksujen laiminlyönnin vuoksi, jos
1. kyseisen käyttäjätunnuksen erääntyneiden
palvelinmaksujen määrä on yhteensä alle 50 euroa tai erääntynyt maksu
liittyy muun palvelun käyttämiseen; tällöin yritys voi rajoittaa muun palvelun
käyttöä tai estää niiden käytön,
2. asiakas osoittaa maksun laiminlyönnin
johtuvan sairaudesta, työttömyydestä tai muusta siihen verrattavasta,
asiakkaasta riippumattomasta syystä ja erääntynyt maksu maksetaan yhden (1)
kuukauden kuluessa maksukehotuksen lähettämisestä, tai
3. asiakas on tehnyt laskusta perustellun
laskuhuomautuksen ja riidaton osa maksusta on maksettu määräaikana.
Asiakas on
velvollinen maksamaan yritykselle palvelusta sovitut tai kulloinkin voimassa
olevan hinnaston mukaiset maksut. Asiakkaan vastuu on riippumaton siitä, onko
hän itse käyttänyt palvelua tai antanut palvelun toisen käyttöön, ellei
pakottavassa laissa, kuten holhouslaissa esimerkiksi alaikäisten käyttäjien
vastuun osalta, toisin säädetä.
Yritys päättää
palveluidensa maksuista, eräpäivistä, laskutuskausista ja laskun maksu- ja
toimitustavoista, ellei toisin ole säädetty.
Yritys voi
laskuttaa asiakkaalta myös sen palvelun kautta käytettyjen muiden yritysten ja
palveluntuottajien maksut, jos tästä on kyseisen yrityksen tai
palveluntuottajan kanssa sovittu. Maksut laskutetaan kyseisen yrityksen tai
palveluntuottajan hinnaston mukaisesti. Jos käyttäjätunnuksella voidaan käyttää
lisämaksullisia palveluita, vastaa asiakas myös näistä maksuista.
Asiakkaalla,
jolla on oikeus pidättyä maksusta tai saada hinnan palautusta,
vahingonkorvausta tai muu rahasuoritus elinkeinonharjoittajalta tämän sopimusrikkomuksen
vuoksi, on sähköisen viestinnän palveluista annetun lain nojalla tämä oikeus
myös sitä yritystä kohtaan, joka on laskuttanut asiakkaalta kulutushyödykkeen. Yritys
ei ole kuitenkaan velvollinen maksamaan asiakkaalle enempää kuin on tältä
saanut maksuina.
Yrityksellä on
oikeus periä palvelun käyttömahdollisuuden ylläpidosta hinnaston tai sopimuksen
mukaista kiinteää perusmaksua. Jos palvelu on ollut suljettuna tai palvelun
käyttö on muutoin ollut rajoitettuna asiakkaasta johtuvasta syystä tai yrityksen
velvollisuudesta johtuen, asiakkaan on maksettava sopimuksen mukaiset maksut,
kuten perusmaksut ja erääntyneet käyttömaksut siitä huolimatta, että käyttäjätunnus
on ollut suljettuna tai palvelun käyttö on muutoin ollut rajoitettuna tai palvelua
ei ole toimitettu asiakkaasta johtuvasta syystä.
Yrityksellä on
oikeus muuttaa maksuja ja niiden laskentaperusteita sopimusehtojen muuttamisen
mukaisesti.
7.2 Maksut muutoksista, palvelun
keskeyttämisestä ja uudelleen avaamisesta
Asiakkaan tilaamasta
palvelun tai tunnisteen muuttamisesta voidaan periä hinnaston mukainen maksu. Yrityksellä
on oikeus periä maksu palvelun uudelleen avaamisesta keskeytyksen jälkeen, jos
keskeytys on johtunut asiakkaasta tai asiakkaan vastuulla olevasta syystä tai yrityksen
velvollisuudesta keskeyttää palvelu. Maksu voidaan periä myös mahdollisen
käyttörajoituksen tai palvelun eston poistamisesta. Muista sopimukseen
kuulumattomista töistä voidaan periä erillinen maksu.
Yrityksellä on
oikeus veloittaa käytön määrästä riippumaton maksu irtisanomisajan loppuun
saakka, vaikka palvelun toimittaminen päättyy asiakkaan pyynnöstä aikaisemmin.
Yritys lähettää
laskun asiakkaan ilmoittamaan laskutusosoitteeseen. Lasku tai sen riidaton osa
on maksettava viimeistään laskun eräpäivänä laskussa mainituilla tiedoilla.
Viivästyneestä maksusta yrityksellä on oikeus periä viivästyskorkoa korkolain
mukaisesti ja maksukehotuksesta hinnaston mukainen maksukehotusmaksu. Lisäksi yrityksellä
on oikeus periä viivästyneestä laskusta aiheutuneet kohtuulliset perintäkulut.
Jos asiakas ei
ole maksanut erääntyneitä laskuja maksukehotuksesta ja palvelun sulkemisesta
huolimatta, yrityksellä on oikeus eräännyttää myös muut suoritetusta palvelusta
tai toimitetusta hyödykkeestä laskutettavat, vielä erääntymättömät saatavat
heti maksettaviksi. Jos yritys käyttää kohdan 11.2 mukaista oikeuttaan purkaa
sopimus asiakkaasta johtuvasta syystä, yrityksellä on oikeus periä asiakkaalta
kohtuullinen korvaus yritykselle määräaikaisen sopimuksen ennenaikaisesta
päättämisestä aiheutuvista vahingoista tai kustannuksista sekä hyvitys
asiakkaalle määräaikaisuuden perusteella myönnetyistä alennuksista ja muista
eduista. Korvaus ja hyvitys eivät voi määrältään ylittää käyttämättä jäävälle
sopimuskaudelle kohdistuvia maksuja. Yritys voi myöntää asiakkaan pyynnöstä
lisää maksuaikaa. Kirjallisesti vahvistetusta maksusopimuksesta yritys voi
periä maksun.
Asiakkaan
maksaessa yhteislaskulla laskutettavista palveluista vain osasuorituksen tulee
hänen osoittaa viimeistään ennen palvelun sulkemista, miten osasuoritus
kohdistetaan eri palveluille. Jos asiakas ei ole osoittanut kohdistamista, yrityksellä
on oikeus päättää saataviensa osasuorituksen kohdistamisesta.
Asiakkaalla tai
käyttäjällä on oikeus saada puhelinlaskun erittely ja yhteyskohtainen erittely
lainsäädännön mukaisesti.
Yritys voi
käsitellä lain mukaisin edellytyksin henkilötietoja muun muassa asiakassuhteen
hoitamisessa, palvelujen kehittämisessä ja markkinoinnissa. Tietoja voidaan
luovuttaa lain mukaisin edellytyksin.
Asiakkaalla on
oikeus vastustaa henkilötietojensa käsittelyä suoramarkkinointiin,
osoitepalveluun, markkinointi- ja mielipidetutkimuksiin sekä muihin yrityksen
oikeutetun edun mukaisiin käsittelytarkoituksiin. Sähköinen suoramarkkinointi
yleensä edellyttää asiakkaan antamaa etukäteistä suostumusta.
Yritys voi
käsitellä välitystietoja lain mukaisin edellytyksin muun muassa viestinnän
välittämiseksi, sovittujen palvelujen toteuttamiseksi ja tietoturvasta
huolehtimiseksi, laskutusta ja palvelimienn teknistä kehittämistä varten,
tilastollisiin analyyseihin sekä suostumuksen perusteella yrityksen omien
palveluiden markkinoimiseksi. Käsiteltäviä välitystietoja ovat muun muassa
palvelimien käyttöön liittyvät tiedot kuten käyttäjätunnukset, yhteyksien
ajankohdat sekä kestot. Sijaintitietoja voidaan käsitellä palvelun
tarjoamiseksi ja hyödyntämiseksi sen suostumuksella, jota tiedot koskevat.
Yrityksellä on
oikeus tallentaa asiakaspalvelupuhelut ja muu viestintä, kuten myyntipuhelut. Yritys
käyttää tallenteita esimerkiksi liiketapahtumien todentamiseksi,
reklamaatioiden selvittelyyn, laaduntarkkailuun ja koulutukseen.
Tarkempaa tietoa
henkilö-, välitys- ja sijaintitietojen käsittelystä, käsittelyn kestosta ja
tietojen tarkastusoikeudesta sekä käsittelyä koskevista periaatteista kerrotaan
tarkemmin yrityksen tietosuojalausunnossa tai muussa vastaavassa asiakirjassa,
joka on yleensä saatavissa yrityksen kotisivuilla.
Ellei toisin ole
sovittu, asiakkaan ja käyttäjän käyttäjätunnuksen perustiedot julkaistaan
yhteystietopalveluissa, kuten numerotiedotus- tai puhelinluettelopalveluissa,
joko yrityksen tai kolmannen tahon toimesta. Tiedot voidaan myös edelleen
luovuttaa kolmannelle taholle. Asiakkaalla on oikeus kieltää itseään koskevien
tietojen julkaiseminen yhteystietopalvelussa osittain tai kokonaan. Asiakkaalla
on myös oikeus kieltää tietojensa edelleen luovutus. Asiakas voi maksutta
pyytää virheellisten tietojensa korjaamista sekä tietojensa poistamista.
Jos
yhteystiedoissa oleva virhe johtuu yrityksen tuottamuksesta, yritys valintansa
mukaan joko huolehtii parhaaksi katsomallaan tavalla virheen oikaisusta ja
siitä tiedottamisesta taikka korvaa virheen oikaisusta ja siitä tiedottamisesta
asiakkaalle aiheutuneet kohtuulliset kustannukset. Painetussa luettelossa oleva
virhe korjataan seuraavassa luettelossa.
Asiakas ja
käyttäjä voivat estää pysyvästi tai puhelukohtaisesti sekä oman numeronsa että
sen numeron välittymisen, johon puhelut on siirretty, puhelun vastaanottajalle.
Lisäksi asiakas ja käyttäjä voivat estää tulevan puhelun numeron välittymisen
itselleen.
Salainen numero
saattaa estosta huolimatta välittyä vastaanottajalle tekstiviesteissä,
multimediaviestissä ja muissa tiedonsiirtoon perustuvissa lähetyksissä sekä
ulkomaanliikenteessä.
Asiakkaalla ei
ole oikeutta siirtää sopimusta kolmannelle osapuolelle ilman yrityksen
kirjallista etukäteistä suostumusta.
Yrityksellä on
oikeus siirtää sopimus kokonaan tai osittain konsernin sisällä tai kolmannelle
osapuolelle, jolle sopimuksen tarkoittama liiketoiminta siirtyy. Siirtävä yritys
tai vastaanottava taho ilmoittaa siirrosta asiakkaalle hyvissä ajoin ennen
siirron tapahtumista.
Sopimukseen
perustuvat yrityksen saatavat voidaan siirtää kolmannelle osapuolelle. Kun
asiakas on saanut saatavien siirtoa koskevan ilmoituksen, voi hän suorittaa
maksut vain siirronsaajalle.
10.1 Muutokset sopimusehtoihin,
palveluihin ja maksuihin
Yrityksellä on
oikeus muuttaa sopimusehtoja, palvelun ominaisuuksia ja maksuja siten, ettei
muutos ole asiakkaan vahingoksi.
Yrityksellä on
oikeus muuttaa palvelua koskevan toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen
sopimusehtoja, palvelun ominaisuuksia ja maksuja asiakkaan vahingoksi siten,
että sopimuksen sisältö ei kokonaisuutena olennaisesti muutu, jos muutos
johtuu:
•
sopimus-,
hinnoittelu-, tai asiakaspalvelujärjestelyjen uudistamisesta tai
yhdenmukaistamisesta kuten yhtiö- tai liiketoimintajärjestelyistä,
•
merkityksellisten
tuotantokustannusten tai -rakenteen
muuttumisesta,
•
kolmansien
osapuolten tuottamista palveluista johtuvista muutoksista, kuten
palvelusopimuksen päättymisestä tai muuttamisesta,
•
yrityksen
palvelun tai sen ominaisuuden tuottamisen lopettamisesta,
• yhdysliikennekäytännön muuttumisesta,
•
palveluiden
tai palvelimien kehittämisestä tai uudistamisesta, kuten vanhentuneen tekniikan
korvaamisesta uudella,
•
asiakkaan
tai asiakasryhmien yksityisyyden suojan tai taloudellisen turvallisuuden
suojaamisesta tai kehittämisestä,
• teknisistä järjestelmäuudistuksista,
•
merkityksellisestä,
ennakoimattomasta liikenteen määrän tai rakenteen muutoksesta,
•
markkinatilanteen
tai palvelun kysynnän olennaisesta ja pysyväisluonteisesta muuttumisesta tai
•
toiminnan
jatkuvuuden ja palvelutason turvaamisesta, kuten poikkeusoloista tai niihin
varautumisesta tai tietosuojan taikka tietoturvan ylläpitämisestä,
kehittämisestä tai muuttamisesta.
Yritys voi tehdä
muutoksen siihen sopimuksen kohtaan, johon muutoksen perusteet joko suoraan tai
välillisesti kohdistuvat.
Yrityksellä on
oikeus muuttaa sekä toistaiseksi voimassa olevan että määräaikaisen
palvelusopimuksen sopimusehtoja, palvelun ominaisuuksia tai maksuja asiakkaan
vahingoksi myös, jos muutoksen taustalla on lainsäädännön muutos tai
viranomaisen päätös, esimerkiksi sovittuun hintaan vaikuttava verojen tai
muiden julkisten maksujen muutos.
Yrityksellä on
lisäksi oikeus tehdä sopimusehtoihin, palveluihin ja maksuihin vähäisiä
muutoksia, joilla ei ole vaikutusta sopimuksen keskeiseen sisältöön. Tällaisia
muutoksia voivat olla esimerkiksi toimenpiteet, jotka vaikuttavat palveluiden
tekniikkaan tai palvelun ulkoasuun.
Lisäksi yrityksellä
on muun kuin palvelimien osalta oikeus muuttaa toistaiseksi voimassa
olevan sopimuksen ehtoja, palvelun ominaisuuksia ja maksuja asiakkaan
vahingoksi muusta erityisestä syystä olosuhteiden olennaisesti muututtua.
Asiakkaan
irtisanomisoikeus, ks. kohta 12.
Yrityksellä on
oikeus lopettaa määräaikaisen sopimuksen mukaisen palvelun tai sen ominaisuuden
tarjoaminen, jos lopettaminen johtuu ylivoimaisesta esteestä tai sellaisesta
pätevästä syystä, jota yritys ei ole voinut kohtuudella huomioida
sopimuksentekohetkellä, ja jos palvelun tai sen ominaisuuden tarjoamisen
jatkamisesta aiheutuisi yritykselle kohtuuttomia kustannuksia tai kohtuutonta
haittaa. Asiakkaalla on tällöin oikeus päättää sopimus heti kohdan 12
mukaisesti, jos lopettaminen on hänen vahingokseen.
Sopimus on
voimassa toistaiseksi, ellei toisin ole sovittu.
Asiakas saa
irtisanoa toistaiseksi voimassa olevan palvelinsopimuksen kahden (2)
viikon irtisanomisaikaa noudattaen suullisesti tai kirjallisesti. Yritys
lähettää irtisanomisesta asiakkaalle kirjallisen vahvistuksen.
Asiakas saa
irtisanoa toistaiseksi voimassa olevan muuta palvelua koskevan sopimuksen yhden
(1) kuukauden irtisanomisaikaa noudattaen, ellei toisin ole sovittu.
Määräaikaista
sopimusta ei voi irtisanoa päättymään kesken sopimuskauden. Asiakkaalla on
kuitenkin oikeus irtisanoa määräaikainen sopimus päättymään kahden (2) viikon
kuluttua irtisanomisesta, jos hän on joutunut maksuvaikeuksiin sairauden,
työttömyyden tai vastaavan hänestä riippumattoman syyn takia taikka jos
sopimuksen pitäminen voimassa muun erityisen syyn takia on hänen kannaltaan
kohtuutonta.
Yrityksellä on
oikeus irtisanoa toistaiseksi voimassa oleva sopimus kirjallisesti noudattaen
yhden (1) kuukauden irtisanomisaikaa, ellei pakottavasta lainsäädännöstä muuta
johdu.
Asiakas saa
purkaa sopimuksen yrityksen viivästyksen tai virheen vuoksi, jos
sopimusrikkomus on olennainen.
Yritys saa
purkaa palvelinsopimuksen ilmoittamalla siitä etukäteen, jos
•
käyttäjätunnus
on ollut suljettuna muusta syystä kuin asiakkaan pyynnöstä vähintään kuukauden
ja käyttäjätunnuksen sulkemisen edellytykset ovat voimassa.
Yritys saa
purkaa muuta palvelua koskevan sopimuksen, jos
•
palvelun
käyttö on ollut keskeytettynä muusta syystä kuin asiakkaan pyynnöstä tai palvelimien
korjaamisen takia vähintään kuukauden ja keskeytyksen edellytys on edelleen
voimassa,
•
asiakas
on todettu maksukyvyttömäksi, eikä hän maksa yrityksen vaatimaa ennakkomaksua
tai aseta hyväksyttävää vakuutta,
•
viranomainen
on todennut, että asiakas on tahallaan estänyt tai häirinnyt televiestintää tai
•
asiakas
on rikkonut jotain sopimusehtoa olennaisesti eikä huomautuksesta huolimatta ole
korjannut menettelyään.
Asiakas ja yritys
voivat purkaa muuta palvelua kuin palvelimiä koskevan sopimuksen, jos
•
sopimuksen
noudattamisen on estänyt ylivoimainen este yli kolmen (3) kuukauden ajan tai
•
palvelua
ei voida toimittaa kohtuullisessa ajassa kohdassa
3.2 mainitun
toimituksen edellytyksen puutteen vuoksi.
Asiakkaalla ei
kuitenkaan ole oikeutta purkaa määräaikaista sopimusta, mikäli sopimusehtoja
muutetaan lainsäädännön muutoksen tai viranomaispäätöksen perusteella.
Yrityksen tulee
purkaa palvelinsopimus kirjallisesti. Asiakas voi purkaa
palvelinsopimuksen suullisesti tai kirjallisesti.
Palveluun voi
sisältyä tai liittyä laitteita. Asiakkaan on palautettava yrityksen omistamat
laitteet ja muu käyttöoikeuden alainen omaisuus sopimuksen päättyessä yritykselle
sellaisessa kunnossa kuin se normaali kuluminen huomioon ottaen luovutettaessa
oli. Jos asiakas on vuokrannut yritykseltä laitteen, laitepalvelun
irtisanominen ja sen laskutuksen päättyminen edellyttää kohdassa 11.1 sanotun
lisäksi, että laite on palautettu yrityksen antamien ohjeiden mukaisesti.
Jos asiakas
haluaa sopimuksen päättyessä pitää itsellään sopimukseen sisältyvän
päätelaitteen, yritys perii päätelaitteesta enintään korvauksen, joka vastaa
laitteen käypää arvoa tai jäljellä olevalta sopimuskaudelta perittävää maksua.
Asiakkaalla on
oikeus saada palautuksena asiakkaan ennakkoon maksamat maksut siltä osin kuin
ne kohdistuvat sopimuksen päättymisen jälkeiseen aikaan, eikä kyseessä ole
asiakkaan sopimusrikkomus. Yritys ei palauta käyttämättä jäävää puheaikaetua
tai muuta vastaavaa etua. Sopimuksen päättyessä yrityksellä on oikeus kuitata
saatavansa mahdollisesti asiakkaalle palautettavista maksuista.
Jos asiakas on
maksanut ennakkoon palveluista ja asiakas vaihtaa internetyhteyden tai
numeroihin perustuvien palvelimien, palveluntarjoajaa, luovuttavan yrityksen on asiakkaan pyynnöstä palautettava
ennakolta maksettu, käyttämättä jäänyt saldo. Yrityksellä on oikeus periä
palauttamisesta maksu, joka saa olla enintään palauttamisesta aiheutuneiden
todellisten kustannusten suuruinen.
Asiakkaan on
huolehdittava siitä, että yrityksellä on ajan tasalla olevat yhteystiedot
asiakkaasta ja käyttäjästä, jolle asiakas on antanut palvelun käyttöön. Yritys
lähettää sopimukseen liittyvät ilmoitukset asiakkaalle kirjallisesti tai
sähköisesti tämän ilmoittamaan osoitteeseen, laskutusosoitteeseen tai
sähköpostiosoitteeseen taikka sopimuksen mukaisesti
matkaviestinliittymänumeroon taikka yksityiselle sähköiselle käyttäjätilille. Yrityksen
postitse lähettämä ilmoitus katsotaan tulleen asiakkaan tietoon seitsemäntenä
päivänä lähettämisestä ja sähköpostitse, matkaviestinliittymänumeroon tai
sähköiselle käyttäjätilille seuraavana arkipäivänä, jona ilmoitus on lähetetty.
Yritys ilmoittaa
asiakkaalle palvelun käyttäjän maksulaiminlyönneistä ja muista
sopimusrikkomuksista.
Yritys ilmoittaa asiakkaalle kirjallisesti
hänen vahingokseen tehtyjen palvelimien sopimusehtojen, palveluiden
tai maksujen muutoksesta ja sen perusteista ja asiakkaan oikeudesta irtisanoa
palvelu viimeistään kuukautta ennen muutoksen voimaantuloa. Ilmoitus voidaan
tehdä myös sähköisesti edellyttäen, että ilmoituksen sisältöä ei voi
yksipuolisesti muuttaa ja että ilmoitus säilyy osapuolten saatavilla.
Ilmoitusta ei kuitenkaan voida tehdä ainoastaan matkaviestinliittymänumeroon.
Jos muutos perustuu lainsäädännön muutokseen tai viranomaisen päätökseen, yrityksellä
on oikeus toteuttaa muutos siitä päivästä lähtien, kun lain muutos tai
viranomaisen päätös tulee voimaan. Muista muutoksista yritys ilmoittaa
tapauskohtaisesti tarkoituksenmukaisella ja tehokkaalla tavalla.
Asiakkaalla on
oikeus irtisanoa sopimus päättymään yhden (1) kuukauden ajan muutoksesta tiedon
saatuaan, kuitenkin enintään kolmen (3) kuukauden ajan yrityksen tekemästä
palvelimia koskevasta sopimusehtojen muutosilmoituksesta. Palveluun
sovelletaan uusia sopimusehtoja niiden voimaantulosta alkaen, jos asiakas ei
irtisano sopimusta yllä olevan mukaisesti.
Asiakkaalla ei
ole edellisessä kappaleessa tarkoitettua sopimusta koskevaa
irtisanomisoikeutta, jos muutos on asiakkaan eduksi tai se johtuu lainsäädännön
muutoksesta. Asiakas saa kuitenkin kohdan 11.1 mukaisesti irtisanoa
toistaiseksi voimassa olevan palvelinsopimuksen kahden (2) viikon ja
muuta palvelua koskevan sopimuksen yhden (1) kuukauden irtisanomisaikaa
noudattaen.
Sopimukseen
sisältyy yleensä muitakin ehtoja sisältäviä asiakirjoja kuin yleiset
sopimusehdot, kuten palvelimien yhteydessä annettava sopimustiivistelmä
ja palvelukohtaiset erityisehdot. Nämä muut sopimusasiakirjat ovat etusijalla
yleisiin ehtoihin nähden. Jonkin sopimusehdon pätemättömyys ei yleensä aiheuta
muiden sopimusehtojen pätemättömyyttä.
Sopimukseen
sovelletaan Suomen lainsäädäntöä.
Asiakkaalla on
oikeus nostaa kanne yritystä vastaan siinä Suomessa sijaitsevassa
käräjäoikeudessa, jonka tuomiopiirissä asiakkaalla on kotipaikka tai vakituinen
asuinpaikka taikka jonka tuomiopiirissä yrityksellä on kotipaikka tai missä yrityksen
hallintoa pääasiallisesti hoidetaan. Oikeuspaikasta muissa tapauksissa
säädetään oikeudenkäymiskaaressa. Jos asialle ei muutoin ole toimivaltaista
tuomioistuinta, sopimusta koskevat riitaisuudet käsitellään Pirkanmaan
käräjäoikeudessa.
Asiakkaalla on
oikeus saattaa sopimusta koskeva erimielisyys myös käsiteltäväksi
kuluttajariitalautakuntaan, jonka päätökset ovat luonteeltaan suosituksia
(www.kuluttajariita.fi). Ennen asian saattamista kuluttajariitalautakunnan
käsiteltäväksi asiakkaan tulee ottaa yhteyttä kuluttajaneuvontaan (https://www.
kkv.fi/kuluttajaneuvonta).
Nämä ehdot ovat voimassa 2.3.2023 alkaen toistaiseksi. Nämä ehdot korvaavat mahdolliset edelliset käyttöehdot. Näitä ehtoja sovelletaan myös ennen niiden voimaantuloa tehtyihin sopimuksiin ehtojen voimaantulosta alkaen. Sopimusehdot ovat saatavissa yritykseltä maksutta.